Att tänka på inför operation

Du måste vara fastande vilket innebär att du inte får äta, dricka, snusa eller röka 6 timmar före operation. Två timmar innan operation får du dricka 1-2 glas klar vätska; vatten, kaffe eller te.

Du ska duscha med den bakteriedödande tvålen Descutan för att undvika infektion i operationssåret, tvålen finns att köpa på apotek.

Upprepa duschningen tre gånger

1. Dagen före operation på eftermiddagen.
  2. Dagen före operation på kvällen (minst två timmar efter första duschtillfället).
  3. Operationsdagens morgon.

Så här gör du

• Använd en tvättsvamp per duschtillfälle. Kan reta slemhinnorna – akta därför ögonen och sätt bomull i öronen.
  • Hela kroppen inklusive håret ska tvålas in två gånger vid varje duschtillfälle.
  • Byt till rena kläder efter varje duschtillfälle.
  • Byt till rena sängkläder/lakan.
  • Använd inte hudkrämer eller andra kosmetiska produkter.
  • Avlägsna makeup och nagellack. Smycken, kontaktlinser och andra värdesaker lämnas hemma.

Du får inte köra bil efter operationen, så det är bra om du kan ringa någon som kan hämta dig när du är klar, det brukar vara efter ca 3-4 timmar.

Om du äter medicin mot högt blodtryck, hjärtsjukdom, astma eller epilepsi så ta din ordinarie morgondos med lite vatten.

Ta med ID-handling.

Om du får förhinder eller någon akut sjukdom, t ex feber, förkylning, hudsår eller urinvägsinfektion, ring då tel. 031-81 81 45.

Inträffar något akut på operationsdagen ring till Carlanderskas operationsavd. tel. 031-81 80 25.

På operationsdagen

Gå direkt till operationsavdelningen som ligger i huvudbyggnaden på Carlanderska. Gå till ingång A, plan 2, och ring på ringklockan.